Wat moeten ouders weten over Loot Boxes?

Videogames zijn vaak commerciële producten die net als boeken, TV en films ontwikkeld worden om zowel te entertainen als om geld te verdienen. Omdat videogames nog relatief nieuw zijn is het belangrijk om te begrijpen hoe ze verkocht worden.

Door dit beter te begrijpen komen ouders en verzorgers minder snel voor verrassingen te staan en kunnen ze daarnaast de games vinden die het beste bij hun familie past.

Wat zijn Loot Boxes?

Door middel van loot boxes kan je spelers de kans geven om vette items te winnen in videogames. Dit kan iets cosmetisch zijn zoals een outfit of een “skin” voor een wapen. Maar het kan de speler ook een voordeel geven zoals een nieuwe character of een nieuwe tool.

Het grootste verschil met andere type in-game aankopen, is het feit dat je als speler geen idee hebt welk item je krijgt voordat je een loot box koopt. Ook al krijg je altijd iets uit een loot box, je weet pas wat het is nadat je hem hebt gekocht en geopend.

Loot boxes zijn alleen verkrijgbaar in een klein aantal games. In de games waar je ze kan kopen zijn ze meestal optioneel in plaats van iets wat je moet kopen. Je kunt de game namelijk nog steeds in zijn geheel spelen zonder de loot boxes te kopen.

Hoe werken ze?

Loot boxes zijn te koop voor een eenmalige prijs. Vaak is dit een laag bedrag maar kan per type loot box verschillen in prijs. Na het kopen van een loot box openen spelers hem om te kijken wat er in zit aan items. Loot boxes zijn nooit leeg.

Vergelijkbaar met Mystery Boxes en voetbalstickers, varieert de inhoud van een loot box qua zeldzaamheid. Ook al hebben in-game items geen intrinsieke waarde, zijn de items die het meest zeldzaam zijn ook het meest gewild. Wanneer een loot box is geopend worden de items automatisch aan de game van de speler toegevoegd en kunnen ze hier gelijk gebruik van maken.

Ook al is het kopen van een loot box geen grote aankoop, worden ze wel vaak gekocht met in-game valuta wat ook weer met echt geld gekocht moet worden. De kosten van in-game valuta kan variëren van een paar euro tot wel honderden euro’s. Daarnaast is er ook geen limiet hoe vaak je een loot box kan kopen als dit niet ingesteld is op het apparaat waarop je speelt.

Waarom bestaan ze?

Loot boxes zijn in het leven geroepen om spelers een manier te geven om toegang te krijgen tot een grote hoeveelheid aan items die variëren in zeldzaamheid. Zowel de verrassing die je krijgt bij het openen van een loot box als de mogelijkheid om items te krijgen die moeilijk te unlocken zijn, krijg je bij het kopen van een loot box ongeacht hoeveel je ervoor betaalt.

Daarnaast zijn loot boxes ook bedoeld om balans te creëren in een game. Door willekeurige items te geven kunnen spelers de beste items vrij spelen zonder dat ze daar veel geld uit hoeven te geven. Loot boxes kunnen ook bepaalde in-game items populair maken die de spelers daarvoor nog niet hadden overwogen om te gebruiken. Dit kan spelers helpen om tactieken en strategieën te veranderen.

Door het verkopen van loot boxes kunnen ontwikkelaars ook geld verdienen aan een game zonder dat spelers geld moeten betalen om de game te kunnen spelen. Games zoals Fortnite zijn ‘free-to-play’ en bieden een breed scala aan in-game aankopen, zoals onder andere loot boxes. 

Andere games gebruiken loot boxes dan weer als een manier om bepaalde ‘features’ uit te breiden. FIFA kan bijvoorbeeld gespeeld worden zonder iets extra’s te kopen. Maar het kopen van FUT-packs kan de ‘Ultimate Team’ ervaring wel leuker maken doordat je betere spelers kan krijgen.

Hoe verdienen ze geld?

Game-ontwikkelaars verdienen geld aan loot boxes door ze te verkopen aan spelers. Spelers kunnen deze loot boxes zo vaak kopen als ze willen. De omzet die gemaakt wordt door de verkoop van loot boxes worden vaak geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de game.

Dit geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om een groot spelersaantal voor hun games op te bouwen zonder dat de spelers geld moeten betalen om de game te mogen spelen. Het verlaagt de drempel om te beginnen op een manier dat het de gameplay voor zich laat spreken. Spelers kunnen dan altijd zelf nog kiezen of ze iets extra’s willen kopen als ze bijvoorbeeld een bepaalde outfit of item leuk vinden.

Bezorgdheid rondom Loot Boxes

Er is wat bezorgdheid ontstaan rondom loot boxes omdat er in zeldzame gevallen kinderen zijn geweest die ontzettend veel geld hebben uitgegeven zonder dat hun ouders dat wisten. Wanneer een creditcard gekoppeld is aan een gameconsole of smartphone en er geen wachtwoord is ingesteld, kan je in een korte tijd ontzettend veel geld uitgeven, omdat je loot boxes keer op keer kan blijven kopen

Ondanks dat de discussie vaak rondom loot boxes plaatsvindt, is het in de afgelopen jaren een breder probleem geworden met in-game aankopen in het algemeen. Het belang is dus ook groter geworden om ervoor te zorgen dat videogame accounts goed zijn opgezet.

Waar ouders en verzorgers zich het meeste druk over maken zijn de loot boxes die je vindt in games waarbij de game zo ontwikkeld is dat het kopen van loot boxes wordt aangemoedigd. Het kopen zorgt er dan namelijk voor dat spelers verder in het spel kunnen komen op een snellere manier. Deze ‘pay-to-win’ games zijn over het algemeen vrij zeldzaam op smartphones en nog zeldzamer op consoles.

Het Loot Box probleem oplossen

Wanneer je beter weet hoe loot boxes werken en waarom ze überhaupt bestaan, ben je vervolgens in een positie om je gaming gear zo in te stellen voor een veilige en een meer bewuste ervaring.

In augustus 2019 hebben zowel ontwikkelaars als verschillende platformen uit de gehele gaming industrie een belofte gedaan. Rond 2020 moet er in een game aangegeven worden wat de kans is om een bepaalde willekeurige item uit een loot box te krijgen. Dit zorgt er voor dat spelers de kans weten van bepaalde items in  een loot box, voordat ze hem kopen.

Het maakt niet uit of je speelt op een console, computer, smartphone of tablet, je kan namelijk altijd aangeven hoe geld wordt uitgegeven op je systeem. Door middel van ‘parental controls’ en ‘family settings’ kan je limieten instellen hoeveel er uitgegeven mag worden. Daarnaast kan je ook een wachtwoord instellen die je nodig hebt wanneer je iets wilt kopen.

Het is ook belangrijk om je account op te zetten met een email adres die je regelmatig checkt. Dit zorgt er voor dat je alle rekeningen van je aankopen kan zien en dat je ook elke maand een overzicht krijgt van alle activiteiten op je account.

Het maakt niet uit of je speelt op een console, computer, smartphone of tablet, je kan namelijk altijd aangeven hoe geld wordt uitgegeven op je systeem. Door middel van ‘parental controls’ en ‘family settings’ kan je limieten instellen hoeveel er uitgegeven mag worden. Daarnaast kan je ook een wachtwoord instellen die je nodig hebt wanneer je iets wilt kopen.

Het is ook belangrijk om je account op te zetten met een email adres die je regelmatig checkt. Dit zorgt er voor dat je alle rekeningen van je aankopen kan zien en dat je ook elke maand een overzicht krijgt van alle activiteiten op je account.

Je kan er ook voor kiezen om je creditcard niet te koppelen aan het account van je kind. Wanneer ze iets willen kopen kan je een bepaald bedrag aan je account toevoegen voor een eenmalige aankoop. Of je kan het koppelen van je creditcard helemaal vermijden door gebruik te maken van vouchers/tegoedbonnen. Deze kan je in verschillende winkels kopen en geven je krediet.

Het kan even duren om dit allemaal op te zetten maar dit is het zeker waard. Op consoles is het belangrijk om deze instellingen in te stellen met een account van een ouder. Je kunt vervolgens een wachtwoord instellen op het account van de ouder zodat het niet mogelijk is om de instellingen te veranderen zonder dat je daar toestemming voor geeft.

Daarnaast is het ook een goed idee om deze instellingen in te stellen met je kind erbij. Hierdoor zullen ze niet alleen een beter idee krijgen hoeveel ze per maand uitgeven, maar het geeft ze ook de mogelijkheid om eventuele onvoorziene kosten uit te leggen. Tot slot is het ook een goede manier om je kinderen wat bij te leren over de waarde van virtuele valuta en online aankopen.